Foto: fosilfri

Hvordan kommer du i gang – uden at det koster en bondegård?

Du ønsker, at din virksomhed skal være bæredygtig. Du er bestemt ikke alene. Men hvorfor er der så så få, der faktisk arbejder på at blive det? Hvorfor er det et problem? Og hvad kan du gøre ved det?

Min påstand om, at du ønsker, at din virksomhed skal være bæredygtig, er måske lidt kæk, men den er nok mere sand i dag end den var for et par år siden. Du har hørt om klimaudfordringer, plastik forurening, madspild, biodiversitetskrise og du ville næppe turde stille dig op for åben mikrofon og sige: “Det rager mig en høstblomst, jeg skal bare tjene penge.” Men i praksis agerer du og din virksomhed, som om den dagsorden er jer ligegyldig. Hvorfor egentlig?

Årsagerne kan der skrives bøger om, men jeg vil gerne fremhæve de tre, som jeg ser. Hvis du har nogen andre, så tager vi dem, næste gang vi mødes:

  1. Sprog betyder noget – jeg griber i egen barm og indrømmer, at jeg ikke altid har været dygtig nok til at oversætte bæredygtighed til forretningssprog, når vi taler sammen. Bæredygtighed er gennem mange år blevet “akademiseret” og det har givet dig en undskyldning for at sige: “Det er ikke relevant for mig.” Det må vi sammen forsøge at lave om på.

  2. Din dagligdag er presset – mange virksomheder befinder sig lige som dig i et konstant pres, hvor det hver måned handler om at tjene nok ind til lønninger og andre omkostninger. Din næse er i sporet for at opstøve kunder og holde på dem, du har. Der er ikke ressourcer til at løfte blikket og tænke langsigtet. Det kan jeg godt forstå.

  3. Du mangler overblik – et resultat af den pressede dagligdag. Hvornår har du sidst stillet spørgsmålet: Hvor er min virksomhed om 5-10 år? Og hvis du har, så har din vision garanteret handlet om, at din virksomhed er blevet større, sælger flere af de samme produkter til de samme eller lignende kunder. Men hvad nu hvis det nuværende marked forsvinder eller hvis der er et helt nyt marked, som kan opdyrkes?

Din virksomhed har et urealiseret potentiale, som er knyttet til bæredygtig forretningsudvikling. Det er vigtigt for samfundet og for dine kunder, så der vil – hvad enten du ønsker det eller ej – komme nye krav til dig og dine kolleger i branchen. Hvorfor ikke komme på forkant? Hvis det nu kan være med til at sikre din virksomheds fremtid for dig, din familie og dine medarbejdere?

Hvad kan du gøre?

Der findes desværre ikke en tryllestav, som kan fremtrylle en løsning. Men jeg har et bud på to veje, der kan få dig og din virksomhed ud af starthullerne uden at det koster en bondegård:

  1. Hyr en god bæredygtigheds konsulent i 10-20 timer. Opgaven er at skabe et overblik over muligheder og udfordringer. De konkrete projekter, som kommer ud af det, kan placeres internt eller du kan lave en aftale med konsulenten om et fast antal timer på månedsbasis. Mange konsulenter er glade for den faste tilknytning og tilbyder gerne en god pris for et fast engagement.

  2. Som alternativ kan man tilføje et arbejdende bestyrelsesmedlem til sin bestyrelse. Det nye medlem har til opgave at støtte virksomheden i dens indsats på bæredygtighed og at sikre top/bundlinje fokus på indsatsen. Den faste indtægt og bestyrelsesadgang er attraktiv for mange selvstændige konsulenter, så du får ofte meget for pengene.

På denne måde kommer du i gang for nogen få tusind kroner og sikrer, at du og din virksomhed fokuserer de rigtige steder, at indsatserne skaber værdi og resultater, som du og dine medarbejdere kan være stolte af.